2019. március 4., hétfő

A vásárlás pszichológiája

Kedves Olvasó!

Ma folytatásra szántam el magam.
Változás. Valami ilyesmi megy végbe bennem, de mintha mégsem fogalmazna meg ez az egy szó mindent, ami átalakulóban van bennem. Múlt héten volt alkalmam a városban sétálni, és egy csomó ruhabolt mellett, a turikról nem is beszélve. Többnyire ez volt az agyi pihentető cselekvés, a hétvége közeledtével, ha bemehettem egy boltba és nézelödhettem. De csak régen. Most nem is vonzott, pedig a nagy piros tábla a turi ablakában, ami szinte kiáltotta, hogy új áru érkezett: nem indította el a régi kísértés-folyamatot. Nem történt semmi. Csak sétáltam tovább. Nem volt kedvem sem bemenni. Be persze bemehetnék, attól függetlenül, hogy nem vehetnék semmit. De elmúlt a késztetés. Furcsa. Igazából furán jó érzés volt ez.
Na de a címhez hű szeretnék maradni, így megosztanék veletek pár érdekességet, amit a pszichológia fedezett fel a vásárlás mániával kapcsolatban. Az egyik ilyen a Diderot efektus. Denis Diderot-ról (nő) kapta a nevét, aki egyszer sok pénzhez jutott, így vett magának egy drágább piros ruhát. Ez az egy darab annyira különbözött a többitől, hogy késztetést érzett arra, hogy minden ruhadarabját lecserélje. Ugye a 21.században inkább a halmozások királyai vagyunk, de ennek van ez a fajta formája is, amikor elhatározzuk, hogy akkor már lecserélem ezt is, azt is, és végül egy csomó szatyorral állunk a bevásárlóközpont ajtajánál. Így ilyen helyzetben jobb felmérni, hogy éppen mihez is kell az az új ruhadarab milyen célt szolgál: pillanatnyi öröm szerzés vagy tudatosítjuk, hogy hiányzik ez a darab a gardrób szekrény roskadásig tele akasztóiról, polcairól?
Egy másik, amivel még én is találkozom, de már nem késztet vásárlásra, ez a Bandwagon efektus. Szószerint azt jelenti, hogy zenekari kocsi, de nem ehhez kapcsolódik. Ez akkor történik, mikor egy divatos darabot meglátsz másokon és arra késztet, hogy mindenképp te is beszerezz magadnak egyet. Természetesen nem kell, hogy olyan darab legyen, ami illik is hozzád, csak tetszik, mert másoknak is van. Ilyenkor fontos kérdés, hogy "Miért akarom ÉN ezt a ruhadarabot megvenni?". Végül lehet, hogy tényleg csak inspirálódtál, és tetszik ez a darab, ekkor ez rendben van. Ha mások behatása alatt vagy, akkor az már más dolog. Gondold át egy kicsit, hogy mit miért választasz, és kicsit elkerülheted a halmozást.
A pszichológiai teóriárkól egyelőre ennyi, ha tetszett ez a megközelítés, kérlek jelezzétek, és szívesen osztok meg majd többet is.
A tavasz közeledtével szeretnék minden kedves olvasót arra buzdítani, hogy szedjétek át a szekrényeiteket. Amit idén télen tényleg nem hordtatok, nagy bizonyossággal jövőre sem fogjátok. Valaki, aki viszont rászorul, nagyon hálásan fogadná bármely megunt ruhadarabotokat. Így, ha tudtok, szedjetek össze pár holmit is tegyetek jót másokkal, adakozzatok. Erre egy kiváló facebook csoport a Segítsünk másokon/szlovákiai oldal/ ahol konkrét családok kapják a segítséget.
Köszönöm, hogy olvastok, és köszönök továbbra is minden visszajelzést!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ha árcédula lógna rajtad, mennyit érnél?

Kedves Olvasók! Az új év beköszönésével nem elhanyagolható tény, hogy ilyenkor próbálunk újfent változtatni magunkon. Hogy jobbak, szebbek...